2016年8月7日日曜日

広重ビビッド(サントリー美術館) Hiroshige Viivid (Suntroy Museum of Art)


歌川広重の六十余州名所図会、名所江戸百景などを展示していたが、何よりも、その色の鮮やかさに驚いた。

広重というと、北斎に比べてややオーソドクスな絵を描いた、というイメージがある。

しかし、六十余州名所図会では、日光の裏見の滝では、現実ではありえないほどに滝が道を大きくまたいでいたり、養老の滝では滝の大きさを強調したりと、広重のイメージとは違った大胆な構図が見られた。

名所江戸百景の解説には、現在の場所の写真も併せて展示されていたが、今では全くその面影がない場所が多い。

広重の描いた江戸時代の風景は、絵としても素晴らしいが、写真のない時代の貴重な歴史的資料であることを、改めて気づかされた。

Hiroshige Utagawa of sixty more than provinces attractions stands astride, had exhibited such as One Hundred Famous Views of Edo, more than anything, I was surprised to vividness of the colors.

And say Hiroshige, drew a somewhat Osodokusu picture compared to Hokusai, there is an image of.

However, sixty in the surplus states attractions stands astride, in the waterfall of seeing the back of the sunlight, reality or not across a large waterfall way to impossibly is, and to highlight the size of the waterfall is a waterfall of Yoro, the image of Hiroshige bold composition that unlike was seen.

Remarks of One Hundred Famous Views of Edo, had been exhibited together also a photo of the current location, quite often the remnants there is no place now.

Edo period of the landscape that drew Hiroshige, but also great as a picture, that it is a valuable historical documents without a photo era, has been noticed again.

(Translated by Google Translate)


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