2016年4月9日土曜日

安田靫彦展(東京国立近代美術館) Yasuda Yukihiko: A retrospective (National Museum of Modern Art, Tokyo)


横山大観、菱田春草、下村観山に次ぐ、日本美術院の第2世代を代表する、安田靫彦の大回顧展。

黄瀬川陣、飛鳥の春の額田王、風神雷神図など、代表作が終結し、見ごたえのある内容だった。

安田靫彦の作品は、大きく2つのパターンに分けられる。

一つは、線を中心に人物像を作り上げて、色は鮮やかなものを使いながら最小限に抑えられいる、黄瀬川陣に代表される作品。

もう一つは、線は細く描き、全体的に色を使いながら、画面全体を独特な世界観で包みこむ、飛鳥の春の額田王に代表される作品だ。

テーマは、その両作品にも表れているように、歴史上の人物を取り上げたものが多い。

敬愛する横山大観を描いた作品が2点あったが、いずれもそのてには、タバコが描かれている。

安田靫彦にとっては、タバコは横山大観の思い出とは切っても切れないものだったようだ。

安田は、大観のほかにも、俵屋宗達と良寛をとても敬愛していたようだ。

宗達は、日本の大和絵の伝統を復活させた人として、そして一茶は、万葉集の素晴らしさを再発見した人として、それぞれ評価していた。

会場の中の解説で知ったことが、安田靫彦の絵を理解する大きなヒントになった。

Taikan Yokoyama, Hishida Shunsō, second only to Kanzan Shimomura, representative of the second generation of the Japan Art Academy, a large retrospective exhibition of Yasuda Yukihiko.

Kise river, Asuka of spring princess nukata, such as Fujin Raijin view, masterpiece is terminated, it was a content spectacular.

Yasuda Yukihiko's works are divided into two patterns significantly.

Work one, make up the figures at the center of the line, the colors are kept to a minimum while using those vivid, typified by Kise team.

The other is, the line is drawn thin, while the overall use of color, wrapping the entire screen in a unique view of the world, it is the work that is representative to the princess nukata of Asuka of spring.

Theme, as is also reflected in the two works, many of them took up the historical figures.

Although work depicting the Taikan Yokoyama revered had two points, both of its Teniha, tobacco has been drawn.

For Yasuda Yukihiko, tobacco seems was inseparable from that of the memories of Taikan Yokoyama.

Yasuda, addition to the Taikan, seems to have been very revered Sotatsu Tawaraya and Ryokan.

Sotatsu is, as a person revived the Yamato-e tradition of Japan, and Issa, as the person who re-discovered the wonders of Manyoshu, were evaluated respectively.

That knew in the commentary in the venue, was a big hint to understand the picture of Yasuda Yukihiko.

(Translated by Google Translate)

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