2016年4月17日日曜日

中国陶磁うつくし(町田市立博物館) Beautiful Chinese Ceramics (Machida City Museum)


 常盤山文庫と町田市立博物館の収蔵品による、中国陶磁器の展覧会。


前漢時代の彩色陶磁器から、唐時代の唐三彩や白磁、宋時代の青磁、そして明清時代の色鮮やかな陶磁器まで、中国陶磁器の歴史をたどる本格的な内容だった。


入り口の正面に展示されていた、加彩仕女という前漢時代の女性像が、とにかく美しかった。

さすがに、表面の彩色の色鮮やかさはすでに失われているが、ところどころにほのかに色合いが残っている。

何といっても、その表情が良い。おそらく実際の女性をモデルにしたのだろう。可憐というか、控えめというか、素朴な少女の表情に、目が惹きつけられる。



常盤山文庫の青磁器コレクションは、この展覧会の大きな目玉だろう。川端康成が所有していたという南宋時代の青磁盤を初め、鳳凰耳花生や三足香炉など、素晴らしい作品が惜しげもなく展示されていた。


明の永楽帝の時代に景徳鎮で作られた青花束蓮文大盤は、表面にイスラム美術の影響を受けたと思しき、束蓮が描かれていて、明という時代の海のシルクロードを通じての世界との交流がうかがえる。

Tokiwayama Bunko and by Machida City Museum of collections, exhibitions of Chinese ceramics.

From colored pottery of the Western Han dynasty, the Tang Dynasty Tang San Cai and white porcelain, Song Dynasty celadon, and until the colorful ceramics of the Ming and Qing era, was a full-fledged content to trace the history of the Chinese ceramics.

Was exhibited at the entrance to the front, female image of the Western Han dynasty that Kairodori Tsukamatsuon'na is, was just beautiful.

Indeed, the color vividness of the color of the surface has already been lost, there remains a tint faintly here and there.

If nothing else, the facial expression is good. Perhaps it had the actual women models. Karen I mean, conservative I mean, to look rustic girl, eye is attracted.

Tokiwayama Bunko of celadon instrument collection, would be a big highlight of this exhibition. Including the Celadon board of Southern Song Dynasty that Yasunari Kawabata was owned, such as the phoenix Mimihanasei or a three-legged incense burner, a great work has been unsparingly exhibition.

Blue bouquet lotus coot made in Jingdezhen in the Ming era, was under the influence of Islamic art on the surface, have been drawn Tabahasu, through the sea of ​​the Silk Road era of Ming dynasty It suggests exchanges with the world.

(Translated by Google Translate)

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