2016年4月9日土曜日
キューバの映画ポスター(東京国立近代美術館フィルムセンター) Cuban Posters for Films (National Museum of Modern Art, Tokyo)
先ごろ、アメリカと国交を回復し、大きなニュースとなったキューバは、実は映画ポスター大国だった。
この謳い文句に促されて、東京国立近代美術館フィルムセンターを訪れたが、その価値は十分にあった。
ポスター芸術といえば、ロシア革命後の、いわゆるロシア・アヴァンギャルドが有名だが、キューバのポスターは、それと比べるとややゆるい。
ラテンの陽気さがそうさせているのだろうか。しかし、社会派映画のポスターなどには、ハッとさせられるほど、シリアスなものもある。
キューバの国内映画の他にも、同盟国のソビエト、ハリウッド映画、そして日本の映画などもある。
キューバの映画ポスターの特徴は、大量印刷用のオフセットではなく、手刷りのシルクスクリーン方式をつかっていること。
それが、手作り感が満載で、どこかに、暖かさを感じさせるポスターになっている原因だろう。
Recently, to restore the United States and diplomatic relations, Cuba became a big news is, in fact, was a movie poster superpower.
Inspired in this catchphrase, but visited the National Film Center, its value had enough.
Speaking of poster art, after the Russian Revolution, the so-called Russian avant-garde, but is famous, Cuba posters, the same comparison and somewhat loose.
I wonder playfulness of Latin is allowed to do so. However, such as the social faction movie posters, enough to be allowed to consider it as hash, there is also a serious thing.
In addition to the domestic movie of Cuba, some allies of the Soviet, Hollywood movies, and such as Japan of movies.
Features of the Cuban movie poster, rather than the offset of the large amount of printing, that you are using the silk-screen method of hand printing.
It is, in a handmade feeling full, somewhere, would cause that has become the poster feel the warmth.
(Translated by Google Translate)
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