2016年2月28日日曜日
若林奮 飛葉と振動(府中市美術館) Isamu Wakabayashi, Flying leaves and vibration (Fuchu Art Museum)
2003年に亡くなった彫刻家、若林奮の生涯を振り返る大規模な回顧展。
初期の作品は、抽象とも具象ともどちらにも見えるような不思議な雰囲気の作品が多い。
文化庁の補助で、エジプト、フランス、スペインを訪れたことが、若林に大きな変化をもたらしたようだ。
その後、振動尺という若林を代表とするコンセプトの作品が登場する。それは、空間を測定するモノサシを意味する。
その後の作品は、どれも、自然と人間の関係について考えさせられるものが多い。
軽井沢のセゾン美術館の庭は、若林による設計で、緑の森の中にところどころ、鉄の橋や壁などが配置されている。
初めて訪れた時、それが若林の作品だとは知らなかったが、強烈な印象が心に残っている。
府中市美術館の入り口にある地下のディジーは、若林の晩年の作品。
構想をまとめるためのメモやデッサンなどが、多数展示されていた。
既製の科学的な見方とは違った、若林の独特の自然の捉え方、自然との関係の仕方について、大きな刺激を受けた。
まるで、レオナルド・ダ・ヴィンチが、独自の視点で自然を捉えようとしたことを、連想させた。
In 2003, he died sculptor, large-scale look back on the life of Wakabayashi Isamu retrospective.
Early works, there are many works of magical atmosphere, such as appear in either both concrete with abstract.
In the Agency for Cultural Affairs of the auxiliary, seems Egypt, France, have visited Spain, resulted in a major change in Wakabayashi.
After that, work of the concept of a representative of the Wakabayashi that vibration scale is to appear. It refers to a ruler to measure the space.
Subsequent work, none, many things thought-provoking about the relationship between nature and human beings.
The garden of Karuizawa Saison museum of modern art, designed by Wakabayashi, here and there in the green of the forest, such as bridges and walls of iron are located.
When I first visited, but it did not know that it was designed by Wakabayashi, a strong impression remains in the mind.
Dizzy underground at the entrance of Fuchu Art Museum, Wakabayashi later years of work.
Such as notes and drawings to summarize the concept it is, has been a large number exhibition.
Different from the scientific point of view of the ready-made, unique natural of how to catch Wakabayashi, about how the relationship with nature, has received a big stimulus.
Like, Leonardo da Vinci, that tried to capture the nature in their own point of view, was reminded.
(Translated by Google Translate)
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