2016年3月26日土曜日
ほとけの教え、とこしえに。(根津美術館) Buddhist Teachings, for All Eternity: Masterpieces of Sacred Paintings (Nezu Museum)
根津美術館の収蔵品と、一部、常盤山文庫の収蔵品が展示された、仏教絵画の名品展。
兜率天曼荼羅は、弥勒菩薩が住むという兜率天を描いた南北朝時代の曼荼羅だが、曼荼羅というより、風景画のようだ。
金色に輝く建物や、数多くの仏が小さく描かれているが、地面を描くのに使われている、パステルカラーの薄緑と金の細い線が、実に美しい。
展示室2にずらっと並べて展示された、鎌倉時代に描かれた19幅の釈迦三尊十六羅漢像は、圧巻だった。16人の羅漢のそれぞれの個性が、見事に描き分けられている。
室町時代に描かれた当麻曼荼羅。当麻寺のオリジナルをもとに、無数の当麻曼荼羅が描かれたが、これもその一つだろう。室町時代ということで、これもかなり薄汚れてしまい、描かれた当時は、色鮮やかだったはずの世界は、すっかりくすんでしまっている。
春日若宮大般若経は、鎌倉時代に書かれた経典だが、描いたのは、浄阿という尼僧だという。
たった一人で、よくもこれだけの経典を書ききったものだと、心から感心してしまった。
And the Museum of Art collections Nezu, part, Tokiwayama paperback collections were exhibited, Masterpieces Exhibition of Buddhist painting.
Kabuto rate heaven mandala, but Mandala of the Northern and Southern Dynasties era depicting the helmet rate heaven that Maitreya lives, rather than a mandala, seems to landscape painting.
Buildings and golden, but a number of Buddha is depicted small, has been used to draw the ground, light green and gold of the thin line of pastel colors, really beautiful.
Were exhibited side by side in a row in the exhibition room 2, Shakasanzon Jurokurakan image of 19 width drawn on the Kamakura era, was a highlight. Each of the personality of the 16 people of the Arhat is, are beautifully drawn divided.
Drawn to the Muromachi period the Taima Mandala. On the basis of the original Taimadera, but was drawn countless Taima Mandala, this would also be one of them. That the Muromachi period, which also will be pretty dirty, at the time, which was drawn, the world should have been vivid colors, we've completely dull.
Kasuga Wakamiya large Prajnaparamita is, but scripture written in the Kamakura period, the painted is, that's a nun called Kiyoshiomone.
With just one person, and something that rightly taken to write this only scriptures, I had sincerely impressed.
(Translated by Google Translate)
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