2016年6月4日土曜日

高島野十郎展 光と闇、魂の軌跡(目黒美術館) Takashima Yajuro (meouro museum of art, tokyo)


高島が描いたキャンバスの中には、どの一角を見てみても、画家が全霊を込めて描ききっていることがよくわかる。

これほど対象を極限に至るまで捉え切り、それを過剰なまでに描くことを欲した画家は、珍しい。

”すいれんの池”や”萌え出ずる森”といった風景画を見ていると、高島は目の前の風景を描こうとしているのではなく、その風景の背後に隠れている、何か別の世界を描こうとしているのではないか、と思われてくる。

高島は、禅や密教などの仏教思想に高い関心を持っていたというが、高島の絵を見ていると、ホドラーやフリードリッヒの絵画と相通じるものを感じた。

In the canvas Takashima drew, even take a look at any corner, understood well that the painter is fully drawn with all your whole soul.

So much outright caught up to the target to limit, painter who wanted to draw it until the excess is rare.

When the "water lily pond" and "eruption cunning forest" I am looking at the landscape, such as, Takashima, instead of trying to draw the front of the landscape of the eye, is hidden behind the scenery, something else do not we are going to draw the world, and thought is to come.

Takashima is, but say that had a high level of interest in Buddhism, such as Zen and esoteric Buddhism, and looking at the picture of Takashima, felt the thing that leads phase and paintings of Hodler and Friedrich.

(Translated by Google Translate)

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